Nicolas Hayek: Από τα ρολόγια… στο smart

To smart γεννήθηκε σαν ιδέα το 1982 από τον πρόεδρο της ωρολογοποιίας Swatch, Nicolas Hayek, που είχε οραματιστεί την κατασκευή ενός μικροσκοπικού, ηλεκτρικού αυτοκινήτου πόλης!

Όταν βρισκόμασταν στο κατώφλι του αιώνα αλλά και της χιλιετίας και ο σύγχρονος τρόπος ζωής είχε πλέον σχεδιαστεί γύρω από μεγάλα και πυκνοκατοικημένα αστικά κέντρα, στην αγορά του αυτοκινήτου επικρατούσαν τα μικρά και τα μικρομεσαία αυτοκίνητα. Εκείνη την εποχή τα μοντέλα των αυτοκινήτων προσπαθούσαν να προσφέρουν τις ίδιες ανέσεις και προδιαγραφές ασφάλειας σε μικρότερο χώρο, με αποτέλεσμα να γίνονται εκπτώσεις στο χώρο των επιβατών και των αποσκευών. Τα μικρά αυτοκίνητα προορίζονταν κατά κύριο λόγο για μικρές μετακινήσεις εντός αστικού ιστού και όχι τόσο για οδικά ταξίδια μακράς διάρκειας που απαιτούν και τις αντίστοιχες αποσκευές.

Και μπορεί στον ευρωπαϊκό νότο να υπάρχει σε μεγάλο βαθμό η εναλλακτική λύση της μοτοσικλέτας, ωστόσο είναι πολλές οι περιοχές στις οποίες οι καιρικές συνθήκες δεν επιτρέπουν τη χρήση τους, ενώ παράλληλα το ζήτημα της οδικής ασφάλειας παίζει το δικό του καθοριστικό ρόλο στην προτίμηση ενός μικρού αυτοκινήτου έναντι της μοτοσικλέτας.

Το κενό αυτό έρχεται να καλύψει λοιπόν ένα επαναστατικό αυτοκίνητο, το οποίο αν και αρχικά προξένησε μεικτές εντυπώσεις και αρκετή δυσπιστία, εν τέλει αγαπήθηκε πολύ από το καταναλωτικό κοινό παγκοσμίως και ιδιαίτερα το ευρωπαϊκό, καταλήγοντας σε ένα από τα μεγαλύτερα best seller όλων των εποχών. Ο λόγος για το smart City Coupe, όπως ήταν η αρχική του ονομασία, το οποίο αργότερα που η γκάμα της φίρμας εμπλουτίστηκε με νέα μοντέλα, μετονομάστηκε σε smart ForTwo, το γνωστό σε όλους μας “smartάκι”.

To smart γεννήθηκε σαν ιδέα το 1982 από τον πρόεδρο της ωρολογοποιίας Swatch, Nicolas Hayek, ο οποίος είχε οραματιστεί την κατασκευή ενός μικροσκοπικού αυτοκινήτου πόλης, αμιγώς ηλεκτρικού, σε συνέχεια του Enfield 8000. Πρότεινε την ιδέα σε αρκετές αυτοκινητοβιομηχανίες, χωρίς όμως να προχωρήσει η συνεργασία με κάποια εξ αυτών. Τελικά, απευθύνθηκε στη MercedesBenz, η οποία είδε με θετικό μάτι το project, αν και έκρινε πως έπρεπε αρχικά το αυτοκίνητο να βγει με θερμικό κινητήρα, καθώς ούτε η ίδια η εταιρεία, ούτε η αγορά ήταν έτοιμες για ένα αποκλειστικά ηλεκτροκίνητο αυτοκίνητο.

Έτσι λοιπόν γεννήθηκε το Smart, το 1997, με το όνομά του να προκύπτει από τα αρχικά των δύο εταιρειών S&M και τη λέξη ART. Έκανε το ντεμπούτο του στο Σαλόνι Αυτοκινήτου της Φρανκφούρτης το 1997 και επρόκειτο για ένα μικρό, διθέσιο, δίπορτο αυτοκίνητο πόλης με τον τρικύλινδρο κινητήρα των 599 κ.εκ. που απέδιδε 45 ίππους, τοποθετημένο στο πίσω μέρος, όπως συνέβαινε και με τη μετάδοση της κίνησης Το smart διέθετε ένα κιβώτιο ταχυτήτων έξι σχέσεων το οποίο λειτουργούσε είτε ως πλήρως αυτόματο, είτε ως ημιαυτόματο-σειριακό. Το αυτοκίνητο ήταν χτισμένο πάνω στο διάσημο και ισχυρό ατσάλινο πλαίσιο ‘Tridion’ και είχε μήκος μόλις 2,5 μέτρα, πλάτος 1,5 μέτρα, ενώ ζύγιζε μόλις 730 κιλά. Το μικρό του μήκος του επέτρεπε να παρκάρει ακόμη και κάθετα σε σχέση με τα υπόλοιπα παρκαρισμένα.

Η παραγωγή του Smart ξεκίνησε στις 3 Οκτώβρη του 1998 και συνεχίζεται ακόμη και σήμερα, με την συνολική παραγωγή μόνο των ForTwo να έχει ξεπεράσει τα δύο εκατομμύρια αυτοκίνητα. Το ForTwo έχει παραχθεί σε τρεις γενιές και σε αρκετές εκδόσεις, όπως αυτή με την πανοραμική γυάλινη οροφή, το Cabrio με την υφασμάτινη συρόμενη οροφή, το Crossblade που είναι εντελώς ξεσκέπαστο και αδιάβροχο εσωτερικά, ενώ έχουν βγει εκδόσεις τόσο υβριδικές, όσο και αμιγώς ηλεκτρικές, εκπληρώνοντας το αρχικό όνειρο του εμπνευστή του (διαβάστε εδώ την αναλυτική δοκιμή του ηλεκτρικού smart Fortwo).

Τέλος, η φίρμα έβγαλε στην πορεία και άλλα μοντέλα όπως το σπορ διθέσιο Roadster και το τετραθέσιο ForFour. Τόσο οι διαφορετικές εκδόσεις του, όσο και οι τρεις γενιές του έχουν εξοπλιστεί με αρκετά μηχανικά σύνολα που καταγράφουν διαφοροποιημένες επιδόσεις.

ΕΤΙΚΕΤΕΣ

ΜΟΙΡΑΣΤΕΙΤΕ ΤΟ

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

Τι είναι αυτή η διακεκομμένη γραμμή στους πλαϊνούς καθρέπτες;

Απλή ιδέα στην "σύλληψή" της, αλλά μπορεί να σώσει ζωές! Δείτε για ποιον λόγο ο πλευρικός καθρέπτης χωρίζεται σε δύο τμήματα......

Αναδρομή – Πόσο κόστιζε η Alfa Romeo 156 στην Ελλάδα πριν από 22 χρόνια;

Ένα μοντέλο που αγαπήθηκε πολύ στην Ελλάδα από Alfisti και όχι μόνο! Πάμε να δούμε τις τιμές της Alfa Romeo 156 πριν από 21 χρόνια....

Κωλοσούρτης – Η εμβληματική διαδρομή της Πελοποννήσου ! (+video)

Κωλοσούρτης είναι το προσωνύμιο της παλιάς εθνικής οδού Άργους-Τρίπολης. Ας δούμε πως είναι σήμερα μέσα από ένα drone videο....

Χρήσιμα: Η άγνωστη “θέση συντήρησης” για τους υαλοκαθαριστήρες

Σε πολλά αυτοκίνητα, οι υαλοκαθαριστήρες δεν σηκώνονται γιατί "βρίσκουν" στο καπό. Κι όμως, ο κατασκευαστής έχει προβλέψει κάτι τέτοιο δίνοντας τη λύση!...

Toyota: Το αυτοκίνητο που άλλαξε τον ρου της ιστορίας της

Αν και δύσκολο να το πιστέψει κανείς σήμερα, υπήρξε περίοδος που η Toyota αντιμετώπιζε προβλήματα με την "σωτηρία" της να έρχεται από ένα μοντέλο που...

“Έλα… Γιώργη”: Δείτε που βρίσκεται η πιο… viral στροφή της Ελλάδας!

Έχουν περάσει 14 χρόνια από την στιγμή που το video "Έλα Γιώργη" ανέβηκε στο youtube και έγινε viral ανάμεσα στους θιασώτες της γρήγορης οδήγησης και...

ΠΡΟΣΦΑΤΑ ΘΕΜΑΤΑ

ευρυγώνιος καθρέπτης

Τι είναι αυτή η διακεκομμένη γραμμή στους πλαϊνούς καθρέπτες;

Alfa Romeo 156

Αναδρομή – Πόσο κόστιζε η Alfa Romeo 156 στην Ελλάδα πριν από 22 χρόνια;

kolosourtis

Κωλοσούρτης – Η εμβληματική διαδρομή της Πελοποννήσου ! (+video)