Διαπρεπείς Έλληνες: Ανδρέας Ζαπατίνας

Υπάρχουν άνθρωποι που η πορεία τους έχει ξεπεράσει τα ελληνικά όρια, έχοντας αποκτήσει μεγάλο κύρος στο παγκόσμιο στερέωμα και μια τέτοια περίπτωση, είναι ο Ανδρέας Ζαπατίνας.

Πρόκειται για έναν από τους σημαντικότερους σχεδιαστές αυτοκινήτων στον κόσμο τις τελευταίες 3 δεκαετίες, που με την ικανότητά του να σχηματοποιεί ιδέες και εικόνες, πολλές φορές μπροστά από την εποχή τους, κατόρθωσε να “κατακτήσει τον κόσμο”. Έχοντας διοχετεύσει το ταλέντο του κατά κύριο λόγο στην αυτοκίνηση, άφησε το στίγμα του ως αρχισχεδιαστής σε μεγάλες φίρμες όπως Gruppo Fiat, BMW, Subaru και πλέον, η κινεζική Chang’an. Αναμφίβολα, μια τόσο σημαντική προσωπικότητα μπορεί να προσφέρει  μια ενδιαφέρουσα οπτική για το παρελθόν, το παρόν και το μέλλον του κόσμου μας!

– Η αγάπη μου για την αυτοκίνηση ξεκίνησε κατά ευτυχή σύμπτωση με τον παιδικό μου φίλο Γιώργο (σ.σ. πατέρας του υπογράφοντα τη συνέντευξη), με τον οποίο παίζαμε και κουβεντιάζαμε για τα μικρά μας αυτοκίνητα. Από εκεί ξεκίνησαν όλα, καθώς αν και ήμασταν παιδιά, μεταξύ 7 και 12 ετών, δε θέλαμε απλώς να παίζουμε με αυτοκίνητα, αλλά και να τα φτιάχνουμε.

– Ο σχεδιασμός αυτοκινήτων με γοήτευσε επειδή το αυτοκίνητο ήταν ένα πάρα πολύ ενδιαφέρον προϊόν, κάτι το συναρπαστικό, ένα παράξενο μείγμα με ψυχή, ωραίο θόρυβο και όμορφα χρώματα. Από μικρός ονειρευόμουν να οδηγώ, καθώς η οδήγηση συμβόλιζε και την ανεξαρτησία.

– Ο κόσμος της αυτοκίνησης κινείται προς την Κίνα, που είναι με διαφορά η μεγαλύτερη αγορά. Μπορεί στην Ευρώπη να μην το καταλαβαίνουμε πολύ αυτό, όμως στην Κίνα είναι φανερό, οπότε κάθε αυτοκινητοβιομηχανία πρέπει να το λάβει υπ’ όψιν. Για παράδειγμα, οι Κινεζικές αρχές έχουν αρχίσει να ασχολούνται σοβαρά με το οικολογικό ζήτημα, οπότε τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα αναμένεται να αναπτυχθούν περαιτέρω. Από τη στιγμή που θα αναπτυχθούν εκεί, το μέγεθος της αγοράς στην Κίνα θα τα κάνει λειτουργικά και σε όλο τον υπόλοιπο κόσμο. Τις προάλλες που βρισκόμουν στην Κίνα, όχι μόνο στο Πεκίνο και στη Σαγκάη αλλά και σε μικρότερες πόλεις, παρατηρούσα πως δεν υπάρχουν πλέον παλιά αυτοκίνητα, καθώς όλα είναι νέα και υψηλού επιπέδου.

– Αυτοκίνητα που θα ήθελα να έχω σχεδιάσει είναι η Citroen DS, ένα πρωτοποριακό και θαρραλέο σχεδιαστικά αυτοκίνητο, και η Corvette C2 (η δεύτερη γενιά της Corvette), που εμφανίστηκε μεταξύ 1963 και 1967. Η C2 ήταν ένα αυτοκίνητο που δε μιμούνταν κανέναν,  κανείς δεν τόλμησε να μιμηθεί και ίσως να είχε σχέση μόνο με την προπολεμική Bugatti Atalante της δεκαετίας του ’30.  Φυσικά υπήρχαν και άλλα ενδιαφέροντα αυτοκίνητα όπως η Ferrari 250 GT, που ήταν ένα αριστούργημα, όμως η πορεία του σχεδιασμού αυτοκινήτων ήταν τέτοια που κάποια στιγμή, κάποιος, θα την σχεδίαζε. H Citroen DS και η Corvette C2 δεν ήταν αναμενόμενες, χρειάζονταν ξεχωριστή προσωπικότητα και φαντασία για να δημιουργηθούν και αυτό ήταν που με μαγνήτισε.

– Στα νέα παιδιά έχω να πω ότι δεν έχουν τίποτα να φοβηθούν. Ο κόσμος είναι ένας, τα σύνορα δεν υπάρχουν. Μπορεί στην Ελλάδα η καθημερινότητα να είναι δύσκολη, όμως σήμερα χάρη και στο διαδίκτυο υπάρχουν τρομερές δυνατότητες, ειδικά αν κάποιος χρησιμοποιήσει τη φαντασία του.

Who is who: Ο Ανδρέας Ζαπατίνας γεννήθηκε το 1957 στην Αθήνα. Σπούδασε στο Art Center College of Design στην Καλιφόρνια. Εργάζεται ως Σχεδιαστής Αυτοκινήτων από το 1988, έχοντας επιτελικές θέσεις σε κορυφαίες αυτοκινητοβιομηχανίες όπως Alfa Romeo, BMW, ενώ διετέλεσε Πρόεδρος του Σχεδιαστικού Τμήματος και Αντιπρόεδρος της Subaru για 4 χρόνια. Μεταξύ των αυτοκινήτων που έχει σχεδιάσει ή φέρουν το “στίγμα” του συγκαταλέγονται: Fiat Barchetta, Coupe, Bravo, Punto, Alfa Romeo 145, 147 GTA, 156 GTA, 156 Sportswagon, 159, Brera, BMW σειρά 1, 3, 5, X5, X6, Subaru B9, R1 και Β5. Αυτή την περίοδο συνεργάζεται με την κινεζική αυτοκινητοβιομηχανία Chang’an, με την ελληνική εταιρεία ανελκυστήρων Kleeman σε επίπεδο βιομηχανικού σχεδιασμού, τον οποίο ταυτόχρονα διδάσκει σε Σχολές στην Ιταλία και την Ελβετία.

Η σειρά συνεντεύξεων “Διαπρεπείς Έλληνες” είναι αφιερωμένη σε συμπατριώτες μας οι οποίοι διακρίνονται στον τομέα τους στο εξωτερικό, τιμώντας με αυτό τον τρόπο και τη χώρα μας.

ΕΤΙΚΕΤΕΣ

ΜΟΙΡΑΣΤΕΙΤΕ ΤΟ

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

Τι είναι αυτή η διακεκομμένη γραμμή στους πλαϊνούς καθρέπτες;

Απλή ιδέα στην "σύλληψή" της, αλλά μπορεί να σώσει ζωές! Δείτε για ποιον λόγο ο πλευρικός καθρέπτης χωρίζεται σε δύο τμήματα......

Αναδρομή – Πόσο κόστιζε η Alfa Romeo 156 στην Ελλάδα πριν από 22 χρόνια;

Ένα μοντέλο που αγαπήθηκε πολύ στην Ελλάδα από Alfisti και όχι μόνο! Πάμε να δούμε τις τιμές της Alfa Romeo 156 πριν από 21 χρόνια....

Κωλοσούρτης – Η εμβληματική διαδρομή της Πελοποννήσου ! (+video)

Κωλοσούρτης είναι το προσωνύμιο της παλιάς εθνικής οδού Άργους-Τρίπολης. Ας δούμε πως είναι σήμερα μέσα από ένα drone videο....

Χρήσιμα: Η άγνωστη “θέση συντήρησης” για τους υαλοκαθαριστήρες

Σε πολλά αυτοκίνητα, οι υαλοκαθαριστήρες δεν σηκώνονται γιατί "βρίσκουν" στο καπό. Κι όμως, ο κατασκευαστής έχει προβλέψει κάτι τέτοιο δίνοντας τη λύση!...

Toyota: Το αυτοκίνητο που άλλαξε τον ρου της ιστορίας της

Αν και δύσκολο να το πιστέψει κανείς σήμερα, υπήρξε περίοδος που η Toyota αντιμετώπιζε προβλήματα με την "σωτηρία" της να έρχεται από ένα μοντέλο που...

“Έλα… Γιώργη”: Δείτε που βρίσκεται η πιο… viral στροφή της Ελλάδας!

Έχουν περάσει 14 χρόνια από την στιγμή που το video "Έλα Γιώργη" ανέβηκε στο youtube και έγινε viral ανάμεσα στους θιασώτες της γρήγορης οδήγησης και...

ΠΡΟΣΦΑΤΑ ΘΕΜΑΤΑ

ευρυγώνιος καθρέπτης

Τι είναι αυτή η διακεκομμένη γραμμή στους πλαϊνούς καθρέπτες;

Alfa Romeo 156

Αναδρομή – Πόσο κόστιζε η Alfa Romeo 156 στην Ελλάδα πριν από 22 χρόνια;

kolosourtis

Κωλοσούρτης – Η εμβληματική διαδρομή της Πελοποννήσου ! (+video)